Er zijn: 17 gasten online
 
http://ikwordzzper.nl
Onnodigtelaatbetaaldkrijgenalszzper

50% van de zzp'ers krijgt onnodig te laat betaald

Als zelfstandig professional kan het soms weken duren tot je klanten hun facturen voldoen. Ondertussen moet je wel je rekeningen en je salaris betalen. Daardoor kun je financieel in de knel komen. Het overkomt niet alleen startende zzp'ers maar ook doorgewinterde ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek van ikwordzzper.nl, waarin zzp'ers is gevraagd naar hun ervaring met debiteurenbeheer.

Factoring is een beproefde manier om zulke financiële problemen te voorkomen. Daarom gaat Uniforce nu samenwerken met o2Factoring om hun professionals toegang te geven tot een dienst die hen financiële ruimte en lucht biedt. Stef Witteveen van Uniforce en Igor Meijs van o2Factoring lichten de samenwerking toe.

Wat viel op in het onderzoek?
“50% van de zelfstandig ondernemers wordt niet op tijd betaald”, aldus Stef Witteveen. “De gemiddelde zelfstandige factureert met een betalingstermijn van 8 tot 14 dagen. In de praktijk wordt die termijn bijna altijd overschreden. De meeste klanten betalen na 15 en 30 dagen. 60% procent van de zelfstandigen geeft aan dat dit geen probleem is als het af en toe gebeurt. Maar als een opdrachtgever structureel te laat betaalt, voelt 25% financiële onzekerheid en zelfs stress. Dat is niet alleen heel vervelend, maar ook onnodig.”

Igor Meijs: “Uit het onderzoek blijkt ook dat debiteurenbeheer niet de eerste prioriteit is voor zzp’ers. 79% pakt het een tijd na het verstrijken van de betalingstermijn op. En 15% begint er pas aan als er tijd voor is of ze er zin in hebben.”

Waarom gaan jullie samenwerken?
Stef Witteveen: “Uniforce werkt met 700 professionals. We vragen ze regelmatig naar hun tevredenheid en of ze behoefte hebben aan nieuwe of extra diensten. Factoring kwam daarbij al een aantal keer naar voren. Toen zijn we op zoek gegaan naar de best mogelijke partner voor die dienst. We hebben de markt verkend en vonden o2 Factoring de beste keus voor onze professionals. ”

Igor Meijs: “Uniforce benaderde ons met de vraag of wij hun professionals goede en voordelige factoring konden aanbieden. Het viel mij meteen op dat Uniforce vooral voor de kwaliteit ging. Zij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat de vorderingen van hun professionals bij ons verzekerd zijn. Ze staan echt voor de belangen van hun mensen. Daar voelen wij ons bij thuis. De korting die wij Uniforce geven, gaat bijvoorbeeld één op één door naar hun professionals. Zoals Uniforce opkomt voor haar mensen doen wij dat voor onze klanten. Dat vond ik een mooie parallel, daar voelden we ons meteen bij thuis."

Wat gaan jullie professionals merken van de samenwerking?
Stef Witteveen: “Uniforce biedt vanaf 1 december alle Uniforce Professionals de mogelijkheid om te kiezen voor factoring. Ze kunnen binnen de veilige omgeving van ons klantenportal hun facturen aanmaken. En daarbij kunnen ze per factuur meteen aangeven of ze voor factoring willen kiezen. Zo krijgen ze een snelle toegang tot de best mogelijke factoring bij o2. Bovendien krijgen ze een mooie korting."

Igor Meijs: “We hebben onze dienstverlening online aan elkaar gekoppeld. En wel zo dat het heel vriendelijk voor de gebruiker is. Zo hebben de professionals bij Uniforce altijd makkelijk toegang tot onze factoring diensten. Zo maken we het ondernemen nog een stukje makkelijker."